Friday, March 6, 2009

PPSMI dan sunah nabi

Kita akan menyambut maulidur rasul pada Isnin depan 9 Mac 2009. Dalam negara Malaysia pula sedang hangat isu PPSMI(Pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris).
Sudah banyak diperkatakan bahawa umat nabi Muhamad s.a.w hendaklah menghayati peribadi dan perjuangan nabi mengembangkan Islam. Sambutan yang hebat diadakan baik di kampung, bandar atau peringkat nasional. Pelbagai jamuan, ceramah dan program lain diadakan. Persoalannya, sejauh mana orang Islam melaksanakan dan menghayati amalan dan peribadi mulia nabi?
Dalam isu PPSMI, sepatutnya pihak berwajib mencontohi cara nabi. Nabi memajukan rakyatnya menggunakan bahasa ibunda iaitu bahasa Arab. Walaupun bahasa Yunani dan bahasa lain sudah pun mempunyai tamadun tersendiri, nabi tak gunakan bahasa asing. Kita pasti sumber kemajuan bukan ada pada budaya dan di tanah Arab saja.
Nabi lebih bijak dengan menggunakan bahasa ibunda Arab. Islam juga dapat dikembangkan kepada seluruh dunia Arab. Langkah nabi tak silap. Kemajuan dapat dikembangkan dengan mudah dan meluas.Jika sunah nabi diketepikan, tunggulah akibatnya.
Di negara kita, bahasa Melayu sudah lama digunakan sebelum dan selepas merdeka. Tak ada masalah. Yang jadi masalah sikap orang Melayu yang menganggap orang Melayu tak akan maju tanpa menguasai bahasa Inggeris.
Sungguh menghairankan mereka yang menyokong PPSMI pun bukan mahir sangat bahasa Inggeris, tak pernah ke luar negara dan hanya di Malaysia saja. Terdapat juga yang mahir bahasa Inggeris tapi sangat berbangga lebih Inggeris dari British!
Alasan yang sumber kemajuan dalam bahasa Inggeris pun tak dapat diterima. Saya pun bukan mahir sangat bahasa Inggeris, tapi boleh membina laman web dan blog yang sudah pasti bahasa komputer bahasa Inggeris. Bahan rujukan boleh kita baca. Tak ada masalah.
Apabila melancong ke luar negara saya boleh berkomunikasi dengan penduduk luar dalam bahasa Inggeris. Mereka boleh faham. Di dalam negara, kita bercakap dalam bahasa Melayu kerana bahasa itu lebih difahami rakyat negara ini.
Penguasaan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran bahasa Inggeris di Tingkatan 5 sekolah menengah sebagai asas sudah mencukupi. Kita jangan dera pelajar dengan pembelajaran yang keterlaluan atau memaksa mereka. Bahasa Melayu mesti diutamakan sebagai bahasa kebangsaan dan milik semua kaum, kemudian barulah bahasa kedua yang lain.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...