Sunday, March 1, 2009

Pernah makan katak?

Agak terkejut, loya tekak juga seorang kawan tiba-tiba memberitahu kita sudah makan banyak katak. Bila pula saya makan daging katak? Orang Islam memang haram makan katak dalam keadaan negara yang aman dan makanan banyak.
Diringkaskan, kita makan katak kerana makan sadin dalam tin. Barulah kita tahu antara campuran ikan sadin dalam tin termasuk daging katak, selain ikan sadin dan puri tomato dan entah bahan apa lagi. Katanya, sudah ada kajian, kecuali sadin yang dibuat oleh syarikat orang Islam 100%.
Nampaknya kita kena tipu lagi. Rasa sadin yang sedap dibantu oleh rasa daging katak. Oleh sebab itu lebih baik jangan makan sadin dalam tin. Mereka yang terlibat dalam industri makanan wajar mengeluarkan ikan dalam tin yang betul-betul halal. Ikan keli, ikan patin, baung dan lain-lain sepatutnya boleh dijadikan ikan ditinkan. Misalnya, ikan baung masak tempoyak memang sedap, buatlah dalam tin.
Makanan dalam tin tak dapat dielakkan kerana lauk ini segera disediakan untuk orang yang sibuk dengan pelbagai kerja,dan tak ada masa nak masak.Diharap syarikat HPA dan Al Wahida Marketing segera keluarkan ikan dalam tin untuk makanan halal.Jangan tangguh lagi.Jika tidak, banyak orang Islam makan daging katak!Taubat.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...