Sunday, August 7, 2011

Masalah penguasaan Bahasa Inggeris

Masalah penguasaan Bahasa Inggeris(BI) masih menghantui pemimpin, guru, dan mereka yang cenderung pada BI. Perbincangannya seperti tidak ada kesudahan. Kita banyak membuang masa dalam hal ini. Masalah ini sentiasa kelihatan 'hidup' kerana wujud kumpulan atau pertubuhan yang mahu menonjolkan b.Inggeris lebih penting daripada Bahasa Melayu(BM). Mereka juga berusaha untuk menyedarkan masyarakat agar faham yang b.I akan membawa kemajuan kepada negara. Tanpa b.I negara ini tidak akan maju. Kehebatan b.I mesti ditonjolkan bagi mengatasi pejuang bM yang juga mahu BM terus kukuh di negara ini.
Satu hakikat yang payah diakui oleh pemimpin ialah kelemahan pelajar dalam b.I akibat persekitaran mereka itu sendiri. Mereka masih menyalahkan sistem pendidikan seperti maslah pengajaran, guru dan sekolah. Dasar bahasa itu dalam pengajaran, pembelajaran, kemudahan yang disediakan, kualiti tenaga pengajar, kaedah penilaian sebenarnya sudah sangat tinggi di Malaysia. Kalau tak percaya, tinjaulah di sekolah mahupun di universiti. Jika ada masalah, hanya perkara sampingan yang mudah diatasi, bukan dasar atau asas.
Persekitaran murid kita di Malaysia tidak mendorong atau memaksa mereka menggunakan BI. Masyarakat menggunakan bM dan bahasa ibunda masing-masing. Setelah bekerja pun mereka tidak perlu guna bI sepenuhnya. Di pasar, kedai, majlis dalam masyarakat, perjumpaan tidak memerlukan dan memaksa bahasa Inggeris. Contoh, kegiatan di kampung tak mungkin guna B.I atau membeli belah di pasar malam.
Dari segi faktor pekerjaan, tanpa menguasai bI dengan baik mereka masih mampu bekerja dengan baik. Tanpa bI mereka masih boleh dapat kerja, ada pendapatan malah ada bekas murid yang bergaji besar mengatasi mereka yang fasih bI. Sama juga dengan bM, mereka yang mahir bM masih mampu memperoleh pendapat yang lumayan.
Tahap penguasaan bI di negara tak perlu dirisaukan, biar proses itu berjalan macam biasa. Tak perlu panik. Tak perlu susah hati. Faktor persekitaran lebih kuat berbanding faktor di institusi pendidikan.
Selagi orang kita berfikir nak jadikan murid kita menguasai bahasa Inggeris macam orang Inggeris, kita akan terus pening kepala tak berkesudahan. Saya pun hairan pemikiran orang macam itu.
Saya bukan hebat sangat bI. Tetapi tak ada masalah bercakap dengan orang Britain. Mereka faham percakapan saya dan saya faham percakapan mereka. Cuma di Paris ada masalah, mereka tak suka bercakap Inggeris, saya pula tak tahu bahasa Peranchis. Pada hal mereka tahu bI. Tak apa itu sikap mereka. Kita datang ke Paris kena tahu bahasa mereka. Peranchis tetap maju, ramai pelancong luar. Keadaan sama di Beijing malah di Thailand. Kakitangan hotel tak mesti tahu bI dengan baik. Tapi awas, peniaga jalanan di menara Eifel, Paris tahu sikit-sikit bahasa Melayu. Begitu juga peniaga bazar di Beijing, mereka tahu bM. Begitu juga di Mekah dan Madinah.
Bagi mereka yang mahu anak menguasai bI macam orang UK, lebih baik tinggal beberapa lama di London. Kalau nak menguasai bI sama hebat dengan orang UK tapi duduk Malaysia baik lupakan saja hasrat anda.
Pergilah melancong , kita akan temui pengalaman berbahasa. Saya percaya anda akan semakin kuat sayang bahasa Melayu.

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...