Sunday, March 8, 2009

Pemikiran Melayu lambat berubah

Apabila melihat pelbagai isu yang timbul di negara ini, satu rumusan yang boleh dibuat ialah pemikiran orang Melayu lambat berubah ke arah yang lebih maju. Isu pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris(PPSMI) merupakan langkah undur ke belakang. Ini bukan kemajuan, tapi kemunduran kerana kita mematikan bahasa Melayu secara perlahan-lahan.Bagaimana kalau orang Melayu sendiri tak mahu bahasanya menjadi bahasa ilmu hendak minta orang lain menghormati bahasa Melayu? Pada hal bahasa Melayu sudah menjadi bahasa kebangsaan dan kaum lain tak ada masalah.
Kita lihat soal makanan pula. Sudah banyak ditimbulkan makanan yang tak halal orang Islam termasuk Melayu tak boleh makan. Tapi promosi makanan terlalu hebat mengaburi mata orang Melayu. Tanpa usul periksa yang agak mendalam dan terlalu memandang pada jenama, orang Melayu Islam makan. Restoran berjenama, bungkusan makanan, tawaran harga yang rendah dan sebagainya menjadi daya tarikan orang Melayu membelinya. Kadang kala kerana hendak glamour Melayu sanggup ketepikan soal haram. Makanan yang halal tak diberi perhatian malah dihina pula.
Dalam hal pakaian pun sama juga. Pakaian yang ada jenama, ketat yang menonjolkan susuk badan, singkat hingga nampak perut, dipakai anak-anak Melayu. Ibu bapa seperti memberi sokongan apabila turut memberi wang atau idea pembelian, pemakaian dan cara menggayakan pakaian itu.
Dalam masalah disiplin dan aktiviti yang timbul belakangan ini, ibu bapa lebih banyak menyerahkan soal ini kepada pihak sekolah. Hal mendidik anak-anak wajarlah ibu bapa paling bertanggung jawab. Sekolah bukan kilang mengeluarkan manusia. Sekolah sepatutnya hanya menyampaikan isi dan mengembangkan pelajaran. Mengharapkan sekolah melakukan semua urusan adalah silap.
*Sikap dan pemikiran orang Melayu sepatutnya segera berubah. Tanpa pemimpin yang baik, berakhlak dan bijak agak payah orang Melayu nak berubah segera.Hal ini demikian kerana "orang tak bijak memimpin orang yang bijak".

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...