Saturday, June 1, 2013

Kempen boikot beli barangan dan tawaran Pakatan Rakyat

Sejak negara ini merdeka sudah 56 tahun, belum pernah kita lihat kempen boikot sesuatu produk benar-benar berkesan dan tidak menampakkan kejayaan. Apakah sebabnya tidak berkesan?
Terbaru ialah kempen boikot produk barangan orang Cina selepas PRU13 (Pilihan raya ke-13). Orang Cina sudah menguasai perniagaan barangan dan perkhidmatan di negara ini. Orang politik pun bergantung harap kepada orang Cina untuk bekalan barang. Banyak projek yang dibuat oleh BN(Barisan Nasional) kadang kala dilakukan oleh peniaga Cina dari segi bekalan barang, sumber bekalan dan sebagainya. Kadang kala projek itu mungkin 'dialibabakan'.
Kempen boikot sesuatu perniagaan yang diusahakan oleh rakyat Malaysia tak kira Melayu, Cina, India dan kaum lain tidak sesuai. Semua kaum di Malaysia saling memerlukan.
Perkara yang paling mustahak ialah kaji keperluan setiap kaum. Kurangnya sokongan orang Cina kepada BN bukan kerana nama parti. Orang Melayu khasnya di kawasan bandar dan pinggir bandar semakin kurang menyokong BN. Mereka lebih tertarik tawaran yang diberi oleh Pakatan Rakyat(PR).
Rakyat mahu rasuah dihapuskan, tol percuma, PTPTN percuma, harga minyak lebih rendah, harga kereta lebih rendah, harga air lebih rendah, Astro lebih murah, pendidikan percuma, bantuan kepada semua jenis sekolah dan AES dihapuskan.
Jika BN boleh menawarkan sama dengan PR itu, saya percaya sokongan kepada BN akan bertambah. Tetapi sesuatu yang sukar ditiru oleh BN ialah kehidupan pemimpin PR lebih sederhana. Lihat kediaman pemimpin PAS seperti Menteri Besar Kelantan. Sanggupkah pemimpin BN hidup sederhana macam pemimpin PR?

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...