Friday, April 17, 2009

Pendirian atas pagar

Dalam kalangan masyarakat kita, terdapat individu atau kelompok tertentu yang kononnya tidak menyokong mana-mana pihak dalam soal politik. Golongan ini berpendapat sesiapa saja yang dapat kuasa atau menang dalam pilihan raya akan melakukan perlakuan negatif yang sama: rasuah, sombong, lebih pentingkan diri, mengejar kekayaan, dan perosak masyarakat.
Golongan ini macam lalang, kadang kala menyokong parti kerajaan atau kadang kala menyokong pembangkang atas beberapa isu. Mereka akan memilih individu atau parti yang dirasakan baik pada waktu pilihan raya, bukan dasar parti, masa lalu atau masa akan datang. Pegangan mereka berubah-ubah ikut kepentingan atau world view sendiri.
Kefahaman mereka kadang kala berasaskan emosi. Pendirian mereka agak rapuh, boleh berubah ikut situasi. Pandangan mereka tidak mendalam tapi bersungguh-sungguh untuk mengatakan mereka berpendirian benar. Mereka kurang terdedah dengan sumber maklumat daripada pelbagai media. Mereka juga kurang mengikuti perkembangan sesebuah parti secara dekat.
Pendapat saya, mana-mana parti seharusnya berusaha mendekati golongan ini untuk mendapat sokongan. Mereka lebih banyak membaca akhbar perdana atau tv. Kelemahan seseorang pemimpin parti biasanya dianggap kelemahan parti itu secara keseluruhannya terutama pembangkang. Misalnya, seorang pemimpin itu rasuah atau berkhalwat. Parti yang menjadi naungan pemimpin itu dianggap sebagai lemah dan tak betul.
Oleh sebab itu, semua pemimpin parti dalam peringkat apa sekali pun mesti mengawal diri daripada melakukan kesilapan yang boleh dipandang serong oleh rakyat.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...