Sunday, April 12, 2009

Beli yang perlu sahaja

Sikap masyarakat kita yang suka membeli-belah di pasar raya amat sukar dikikis. Masyarakat Melayu kebanyakannya makan gaji sama ada kakitangan kerajaan atau swasta. Setiap kali mendapat gaji, pasar raya menjadi lokasi tumpuan untuk mencurahkan duit. Setelah menahan diri selama 25-30 hari, dah tak sabar lagi membawa anak isteri ke pasar raya.
Tawaran harga yang agak rendah berbanding kedai runcit menjadi alasan penting untuk belanja sakan di pasar raya. Apatah lagi ditambah sikap atau hobi suka aktiviti membeli-belah. Sebab itu kewujudan pasar raya di Malaysia bagai cendawan tumbuh lepas hujan.Siapakah pelanggan utamanya, warga asing, bukan Melayu atau orang Melayu? Jawabnya lebih 90% orang Melayu.
Kebanyakan pasar raya dimiliki pelabur luar negara. Berjuta-juta duit orang Melayu dibawa keluar. Orang Melayu menjadi penyumbang kekayaan mereka. Kebanyakan produk syarikat Yahudi yang diboikot kini menjadi tumpuan pembeli semula kerana tertarik dengan harganya yang rendah. Kenapa boikot tidak berterusan?
Sepatutnya, sikap suka menunjuk-nunjuk, bermegah membeli di pasar raya ternama perlu dikikis. Beli di kedai runcit biasa, membantu golongan peniaga kecil. Yang lebih penting beli barang yang perlu sahaja dan halal. Beli di pasar raya ada ijab kabul pembelian ke? Pembeli dan pengguna juga perlu patuh syariat Islam ketika urusan jual beli.Keberkatan sangat penting untuk mendapat keredaan Allah.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...