Monday, April 20, 2009

Komunikasi sebagai seorang ketua

Entah kenapa apabila seseorang itu menjadi ketua dalam sebuah organisasi atau jabatan, dia boleh berubah macam jarum jam berputar 360 darjah. Dia lupa semasa menjadi orang bawah, sering komen ketuanya yang tak jaga cara komunikasi.
Sesuatu masalah yang kecil mudah diselesaikan, tetapi komunikasi yang salah menyebabkan orang bawah bersikap melawan dan tak mahu buat arahan ketua mereka.
Jarang seorang ketua berbudi bahasa apabila mengarahkan sesuatu. Kononnya dengan bersikap keras orang lain akan patuh. Apabila orang bawah memberi pandangan yang bertentangan dengan arahan atau idea, orang itu dianggap melawan. Ketua harus mendengar dulu pendapat yang dikemukakan, bukan mencantas percakapan orang bawah. Tidak semestinya idea ketua adalah terbaik.
Apabila orang bawah menolak sesuatu tugasan tentulah ada sebab tertentu. Dalam hal ini ketua harus melihat secara terperinci bukan mengecap orang bawah menentangnya.
Ketua yang baik adalah orang yang bersikap terbuka, mendengar pandangan orang bawah, mengambil keputusan atas kepentingan ramai.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...