Tuesday, April 14, 2009

Artis dan ulama

Rasanya ramai yang bersetuju dan seronok apabila artis rock seperti Amy Search dan rakan-rakannya(drr) membuat persembahan di Kota Bahru di depan MB Kelantan Datuk Nik Aziz. Selama ini artis dianggap terlalu kontra dengan aktiviti ulama kerana gambaran yang silap. Pandangan ulama sering digambarkan bertentangan dengan pandangan artis.
Amy drr membawa imej dan perspektif positif. Nampaknya Siti Nurhaliza juga menemui Nik Aziz walaupun bukan tujuan politik, tetapi kunjungan hormat itu membawa makna penerimaan artis pada kaca mata ulama.
Fitrah semua manusia perlukan hiburan, tetapi hiburan yang bagaimana? Saya sangat berharap ulama di Malaysia dapat memainkan peranan mewujudkan wadah yang sebenar dan imej yang dikehendaki Islam dalam soal hiburan. Janganlah di Kota Bahru sahaja. Janganlah juga hanya Nik Aziz sahaja yang memainkan peranan. Jika artis mahu bertemu Nik Aziz tidak perlu dihalang, itu hak artis berkenaan.
Boleh dikatakan setiap negeri ada ulama terkenal. Buat program yang melibatkan artis. Apa salahnya artis buat persembahan di sekolah pondok atau madrasah dengan kaedah atau garis panduan yang sesuai dengan syariat Islam. Beri peluang kepada mereka mengenali sekolah pondok atau madrasah dengan lebih dekat. Bakat yang ada gunakan untuk aktiviti dakwah. Jemput masyarakat luar menyaksikannya. Artis dan ulama ada peranan masing-masing, eloklah ada kerjasama.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...