Thursday, April 9, 2009

Bahan najis dalam ubat jantung



Ulasan semasa:
Sudah tiba masanya pakar perubatan Islam, botani dan farmasi bergabung tenaga memperkenalkan bahan alternatif untuk merawat jantung dan pelbagai penyakit lain. Tuhan menguji manusia sejauh mana keimanan kita. Dicipta haiwan seperti babi/khinzir yang mempunyai macam-macam kegunaan tetapi diharamkan dalam Islam. Umat Islam diminta mengkaji, berfikir, bersatu dalam mencari penyelesaian masalah. Inilah hikmahnya.

Petikan berita akhbar Kosmo 9 April 2009

Bahan najis dalam ubat jantung

Oleh JUNHAIRI ALYASA


UBAT mengandungi porcine walaupun berkesan melegakan saluran darah pesakit jantung yang tersumbat, hakikatnya ia diperbuat daripada unsur babi. - Gambar hiasan

* * *


KUALA LUMPUR - Pesakit jantung dalam kalangan orang Islam dilanda dilema apabila dua jenis ubat yang dianggap paling mujarab dan popular bagi rawatan mencairkan darah saluran tersumbat mengandungi porcine atau unsur babi.

Kedua-dua ubat cecair itu telah digunakan secara meluas dan lazimnya disuntik serta-merta ke atas mangsa kes serangan jantung.

Bagaimanapun, pesakit beragama Islam mempunyai pilihan untuk menggunakan sejenis ubat yang disuntik ke pembuluh darah, cuma ia kurang berkesan serta ada kesan sampingan.

Menurut Pakar Perunding Kardiologi Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Prof. Dr. Haizal Haron Kamar, beliau akan memaklumkan terlebih dahulu kepada pesakit terutama yang beragama Islam mengenai pengunaan dua ubat tersebut.

1 comment:

  1. Untuk pengetahuan, berikut merupakan produk-produk perubatan yang berasaskan babi.

    1) bioprosthetic heart valves, (injap jantung)
    2) porcine factor viii concentrates, (elemen yang digunakan dalam pembekuan darah)
    3) porcine kidneys (buah pinggang babi)
    4) porcine collagen sling (rawatan untuk kencing tak lawas bagi perempuan berumur)

    Memang ini merupakan satu 'wake up call' kepada orang Melayu, khususnya orang Islam untuk mengkaji dan mencipta alternatif bagi merawat. Namun, kita perlu bertanya kepada diri kita adakah kita elak menggunakan produk berasaskan babi sebab Melayu memang benci babi atau babi itu haram? Persoalan ini dikemukakan memandangkan sikap segelintir Melayu yang terlalu jijik dengan babi, seolah-olah babi ini terlalu hina untuk dibincang. Semoga orang Islam maju ke hadapan dengan pemikiran yang positif dan membina.

    ReplyDelete

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...