Monday, March 23, 2009

Harga sebatang tiang dan gerai di lebuh raya

Sesekali kita nak bercakap-cakap tentang lebuh raya negara kita. Bayaran tol bukan sahaja mahal, harga sebatang tiang pun mahal. Akibat kemalangan di lebuh raya dan melanggar satu batang tiang papan tanda hentian sebelah Pedas-Linggi pada tahun lalu, PLUS menuntut bayaran RM8,600.00. Mahal atau tak? Tuntutan dibuat oleh sebuah syarikat lain yang dilantik pihak berkenaan. Persepsi awal harganya tak sampai RM500.
Walaupun boleh dibayar oleh syarikat insuran kereta saya, tetapi akhirnya saya kena bayar dengan melalui NCD yang balik kadar asal.
Selama ini saya hanya mendengar orang lain bercerita pengalaman sendiri. Sebatang pokok bunga berharga lebih RM1,000 jika kenderaan kita melanggarnya. Mungkin orang lain ada pengalaman yang boleh dikongsi bersama.
* * *

Berhati-hati membeli makanan di gerai, lebuh raya. Ramai tak sedar dan tak perasan gerai milik bukan Islam. Orang Islam membeli makanan kerana melihat pekerjanya pakai tudung. Setelah membeli makanan dan duduk barulah ternampak pemilik gerai adalah bukan Islam bila terpandang nama pemilik. Mungkinkah strategi yang dibenarkan PLUS meletakkan pekerja Islam bagi membolehkan orang Islam membelinya? Nama pemilik begitu kecil dan tulisannya pula hitam.Ramai tak sedar.
Sepatutnya PLUS mesti bezakan dengan jelas. Terserahlah kepada pembeli nak beli atau tidak. Jangan guna strategi yang mengelirukan. Kepada pengguna, berhati-hatilah... Siapakah yang menjamin makanan itu halal?

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...