Wednesday, March 25, 2009

Mesyuarat agung PIBG: Apakah silapnya?

Pada masa ini dalam bulan Mac banyak sekolah mengadakan mesyuarat agung PIBG. Saban tahun masalah yang sering timbul ialah kehadiran ibu bapa sangat kurang menggalakkan terutama ibu atau bapa kaum Cina yang anaknya bersekolah menengah. Sebuah sekolah yang muridnya lebih kurang 1500 orang, kehadiran ibu bapa hanya sekitar 100 orang. Banyak cara dilakukan untuk menarik sokongan dan kehadiran ibu bapa,seperti mengadakan cabutan bertuah tetapi masih kurang berjaya. Apakah silapnya?
Pada pandangan saya, ibu bapa Cina banyak yang berniaga atau bekerja sendiri. Mereka berasa rugi jika hadir mesyuarat PIBG lebih dua jam. Siapa yang hendak gantikan masa dengan pendapatan?
Mungkin kita beranggapan mereka terlalu mementing wang ringgit, tidak utamakan sekolah tempat anaknya belajar. Adakah mereka tak utamakan pelajaran anak sendiri? Sebaliknya adakah ibu bapa yang hadir sangat mengutamakan pelajaran anak?
Pengisian majlis PIBG dan Penyampaian hadiah pula mengambil masa yang terlalu lama. Persembahan pelajar yang pelbagai, ucapan yang banyak dan agak lama turut meresahkan ibu bapa yang hadir. Kadang kala jamuan yang diberikan kurang berbaloi, contoh air mineral dan dua keping kuih untuk ibu bapa yang duduk dalam majlis lebih 3 jam. Bagi mereka yang tak ada kerja penting dan suka bermajlis-majlis memang rasa seronok.
Sudah sampai masanya mesyuarat PIBG dan perjalanannya perlu mencari pendekatan yang lain, lebih menarik dan tak banyak menggunakan masa. Masyarakat sekarang mahu sesuatu yang ringkas, padat dan bermanfaat,utamakan yang penting bukan retorik dan tak banyak membuang masa.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...