Friday, March 27, 2009

Makan ayam

Hidangan lauk daging ayam sangat popular dalam masyarakat kita. Masyarakat Melayu pula sering mengadakan majlis jamuan, hari keluarga, kenduri-kendara dan macam-macam program dan majlis yang menggunakan ayam sebagai menu utama.
Industri ternakan dan pengeluaran ayam mengaut keuntungan ratusan juta kesan permintaan ayam yang tinggi. Masyarakat Cina dan India pula sangat kurang makan ayam kerana jarang mereka mengadakan majlis seperti orang Melayu.
Apabila isu ayam tidak halal timbul ramai yang rasa loya, rasa nak muntah. Rasanya sudah beratus kilogram ayam masuk dalam badan kita.
Sebenarnya isu ini bukan perkara baru. Masyarakat mudah lupa. Tauke ayam lebih mementingkan keuntungan akibat keghairahan dan permintaan tinggi terhadap ayam. Peduli apa halal dan haram! Pemantauan pihak berkuasa pun jarang-jarang atau apabila ada aduan. Alasannya kakitangan penguatkuasa kurang.
Pengguna Islam sebenarnya patut menyalahkan diri sendiri. Mereka mudah terpengaruh dengan harga ayam yang rendah di pasar raya. Kalau harga ayam rendah tentulah ada apa-apa faktor. Jika tidak, jangan harap harga boleh diturunkan.
Bekalan makanan ayam yang murah dari negara jiran bagaimana? Banyak pendapat mengatakan dedak diperbuat dari usus babi(khinzir). Kos memproses ayam boleh dikurangkan dengan seorang pekerja menyembelih 5000 ekor dalam masa dua jam. Bayangkan, bolehkah? Untuk membolehkan ayam mati cepat, mudah saja. Masukkan ayam dalam air yang dialirkan arus elektrik supaya ayam tak meronta-ronta dan cepat mati.
Menyedari persoalan itu, maka ayam organik dikeluarkan. Syarikat HPA(Herba Penawar al Wahida)iaitu syarikat milik orang Islam telah menternak dan memasarkan ayam ini. Ayam ini makan dedak yang dibuat sendiri dengan menggunakan bahan daun mambu, jagung, habbatus sauda dan herba lain. Daun mambu berfungsi menggantikan vaksin biasa dalam ayam konvensional(dalam pasaran biasa). Ayam keluaran Hpa diproses mengikut syariat Islam. Ayam ini kurang lemak, tak bau hanyir, ada herba dan rasanya sedap. Yang penting juga suci, halal dan berkhasiat, tidak membahayakan kesihatan. Lawati website - http://www.hpa.com.my/
untuk maklumat lanjut.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...