Saturday, April 25, 2009

Akhbar dan tv

Pada masa ini saya kurang berminat membaca akhbar dan menonton tv. Rasanya tidak berbaloi membeli akhbar masa ini. Sudah lebih 6 bulan tak membeli akhbar. Hanya tumpang baca secara tak langsung apabila berada di kedai makan, dan kantin.

Bahan yang dipaparkan lebih banyak berunsur hiburan. Bahan lain yang tidak berunsur hiburan pula tidak menghuraikan dengan jelas dan wujud pandangan berat sebelah. Apabila kita bandingkan maklumat di internet melalui laman web atau blog, ulasan di akhbar sangat cetek dan tidak telus. Kita sedar akhbar dan tv sangat mendokong matlamat dan prinsip pemiliknya untuk mempengaruhi pembaca dan penonton. Itu urusan mereka.

Menonton tv terasa membuang masa. Banyak hiburan yang kita tak perlukan. Sebagai rakyat Malaysia khasnya orang Melayu, berasa sangat hairan tayangan drama dan hiburan tidak berteraskan jati diri orang Melayu atau rakyat Malaysia. Jika ada unsur kemelayuan pun sekadar menyelit atau 'asal ada'. Apakah realiti kehidupan orang Melayu begitu? Drama asing seperti Indonesia, Amerika Latin, Korea dan sebagainya dan hiburan lain juga menguasai program tv . Terasa bukan tinggal di Malaysia.

Apakah pilihan kita sekarang? Saya terpaksa beralih kepada internet untuk mengisi masa lapang. Kita dapat banyak maklumat, berita, bahan ilmiah, pelbagai ilmu atau hiburan dengan melayari internet. Kita juga boleh membaca al-Quran berserta tafsirnya daripada internet.

Kita kena kempen ahli keluarga kita menggunakan saluran internet berbanding akhbar dan tv. Sekiranya mampu menguasai ilmu ICT, buatlah blog dan laman web untuk dikongsi bersama anak-anak, rakan, keluarga dan orang lain. Kita boleh berinteraksi dengan orang lain dengan lebih menarik dan sampaikan ilmu.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...