Sunday, February 1, 2009

Bahasaku

Banyaknya cabaran yang terpaksa dihadapi oleh bahasa Melayu memang diakui ramai. Sebahagian besar cabaran itu datangnya daripada orang Melayu. Mereka merasakan orang Melayu tidak akan maju jika hanya menggunakan bahasa Melayu sahaja. Benarkah begitu? Bahasa Inggeris sahaja yang menjamin kemajuan. Banyak pendapat dikemukakan yang menyokongnya.
Ada baiknya kita melihat contoh yang nabi Muhamad lakukan untuk membangunkan penduduk Madinah. Nabi menggunakan bahasa Arab iaitu bahasa bagi penduduk Madinah. Mereka yang tidak membaca sejarah Islam mungkin berpendapat orang Arab tidak tahu dan tidak belajar bahasa lain. Pandangan ini silap. Islam dikembangkan keseluruh dunia oleh para sahabat dan pejuang Islam sejak dahulu kala lagi. Cuma untuk memajukan penduduk tempatan bahasa tempatan wajar digunakan. Ini sunah nabi.
Semasa saya melancong ke China, saya dapati masjid utama di Beijing seperti Niuju menggunakan bahasa China untuk menyebarkan ajaran Islam. Mereka tidak pula menggunakan bahasa Arab kecuali untuk bacaan al-Quran.
Tidak salah mempelajari bahasa asing. Penggunaan bahasa kebangsaan tetap didahulukan. Banyak kajian telah dijalankan oleh pakar bahasa yang mendapati kita perlu bahasa sendiri untuk memajukan bangsa dan negara sendiri. Tidak sampai 20% perlu menguasai bahasa asing untuk membawa masuk ilmu ke negara sendiri terutama pelajar dan golongan profesional. Selebihnya berada dalam negara sendiri, tidak berurusan dengan orang asing dan tidak pernah ke luar negara. Kita tidak boleh memaksa golongan ini tetapi penyumbang penting kemajuan negara dalam jangka panjang.
Allah maha mengetahui banyaknya bahasa dan bangsa di dunia ini menunjukkan kebesaran-Nya. Setiap bangsa ada bahasanya. Yang baik itu budi, yang indah itu bahasa.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...