Sunday, February 17, 2013

Kehidupan ayam sudah berubah kini, apatah lagi manusia.

Seekor ayam terpaksa melupakan masa rehatnya pada waktu malam demi kelangsungan hidup dengan mencari rezeki walaupun bukan tabiatnya yang asal.

Pada waktu malam, ayam biasanya tidak aktif dan berehat di reban atau di pokok tertentu. Ayam itu tak mahu berehat dan tak mahu melepaskan peluang mencari makanan di sebuah warung di Parit Keroma Jalan Abdul Rahman, Bandar Maharani Bandar DiRaja Muar, Johor malam tadi. Ayam itu semakin berani dan mendekati pelanggan yang makan di warung. Tapi sukar ditangkap. Peribahasa Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang mungkin dah tak sesuai lagi. Tambah lagi - Kais malam makan malam. kalau ayam itu boleh bercakap, haiwan itu akan mengatakan kos hidup sudah meningkat terpaksa kerja lebih.

Harga barang keperluan terus meningkat dengan mendadak telah menyebabkan kebanyakan orang melakukan dua kerja dalam sehari. Contoh, harga sup ekor RM7.00 semangkuk. Beras 5 kg sekampit sudah ada macam-macam harga. Paling rendah RM14 bagi 5 kg. Kualiti kehidupan semakin turun. Masa rehat berkurangan . Masa bersama keluarga juga semakin singkat.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...