Saturday, September 1, 2012

Hentian Serdang tiada surau

Sudah agak lama tak masuk ke Kuala Lumpur. Kunjungan ke rumah kakak menyebabkan saya ke Kuala Lumpur. Rasanya dah lebih 3 tahun tak masuk ke KL, apatah lagi berhenti di Hentian Serdang. Hentian Serdang ini menitipkan nostalgia sewaktu belajar di UPM dulu. UPM waktu itu dikenali Universiti Pertanian Malaysia. Bagus nama ini tapi telah dibuang. Hentian ini menjadi destinasi penting apabila turun dari bas ekspres dari selatan. Sambil menunggu rakan untuk ke kampus, saya sering berhenti di hentian itu dan minum di gerai. Gerai itu masih wujud hingga kini. Semasa berhenti sebentar di hentian Serdang dan minum di sebuah gerai pagi tadi, saya mendengar pertanyaan seorang wanita menggunakan dialek Kelantan. Dia bertanyakan surau atau bilik solat kepada pekerja Indonesia di gerai makan. Kata pekerja itu, surau tidak ada di Hentian itu. Wanita itu nampak kecewa. Saya beritahu surau ada di hujung bangunan kedai itu. Pekerja Indonesia itu membalas, dulu ada kini sudah tutup. Saya pernah menggunakan surau itu untuk bersolat.
Jika benar tak ada surau, pihak Plus perlu meneliti dan mewujudkan surau semula untuk kemudahan orang ramai menghadap Allah. Orang begitu ramai berbanding dulu dan majoriti orang Islam. Kemudahan lain begitu banyak, surau tak boleh diketepikan. Pekerja banyak orang Islam, di manakah mereka bersolat?
Teringat saya semasa ke Korea baru-baru ini. Airport Incheon, Seoul ada kemudahan surau untuk orang Islam. Begitu juga airport di London seperti Stansted ada surau disediakan.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...