Monday, August 27, 2012

Pengurusan Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia perlu perubahan

Saya tidak dapat memperbaharui lesen memandu isteri saya yang telah tamat tempoh di Jabatan Pengangkutan Jalan caw Muar hari ini 27 Ogos 2012 pukul 3.10 petang di kaunter 8. Kerani yang bertugas mengatakan saya tidak membawa lesen pendua yang sudah tamat tempoh yang lepas. Saya hanya membawa lesen memandu pertama (yang asal).
Terasa membuang masa dan kecewa setelah menunggu giliran 30 orang di depan saya tidak dapat menyelesaikan urusan.
Sebagai orang awam yang sesekali membaharui lesen memandu, peraturan yang 'cerewet' itu sangat menyusahkan kerana orang awam tidaklah tahu semua peraturan.
Saya meminta JPJ memudahkan urusan membaharui lesen memandu dengan menggunakan rujukan no. kad pengenalan saja sebagai rekod.
Pada pendapat saya, urusan ini sebenarnya mudah dan tidak perlu cerewet. Banyak institusi lain seperti bank dan sebagainya, hanya perlukan no. KP(ic) jika kita tak bawa dokumen lain. Rrekod pemandu ada dalam sistem mereka. Ini baru satu contoh berurusan dengan jabatan kerajaan. Belum sebut lagi jabatan lain.
Mungkin benar pendapat orang, pengurusan di Malaysia ketinggalan 20 tahun ke belakang dalam serba-serbi. Penggunaan IT tidak bermakna kita lebih maju daripada negara lain. Sikap pengurus sangat penting bagi memudahkan urusan orang awam.
Saya percaya kalau jabatan kerajaan mempelajari pengurusan di Korea, London, Paris, Dublin (sekadar menyebut beberapa buah bandar) mereka akan memahami urusan yang cekap. Saya mempunyai sedikit pengalaman berurusan dengan mereka semasa melawat beberapa negara luar.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...