Saturday, November 27, 2010

Lelaki urus rumah tangga

Ketika hadir dalam satu majlis pagi tadi, saya sempat berbual panjang dengan seorang lelaki yang juga ayah kepada dua orang anak. Satu perkara yang agak menarik ialah dia tidak bekerja tapi berperanan mengurus rumah tangga jadi mr.mama. Saya berkata "Dalam seribu mungkin seorang lelaki macam awak". Isterinya bekerja di kilang mungkin ada pangkat tertentu dan mampu tanggung keluarga. Rutin hariannya, setelah hantar anak ke sekolah dan isteri bekerja, dia pergi joging dulu. Balik uruskan rumah. Petang ambil anak dan isteri balik kerja.

Memang susah nak cari orang macam dia pada zaman siber ini. Susah nak cari orang perempuan yang boleh tengok suami duduk rumah saja, apatah lagi tak bekerja. Berleterlah sepanjang hari kalau macam itu. Kebanyakan suami lebih suka sibuk di luar rumah daripada cuci baju, memasak di dapur, hantar dan ambil anak sekolah dan kemas rumah. Belanja ke pasar/pasar raya dan macam-macam lagi.

Yang penting katanya, isterinya bersetuju. Rumah, anak dan isteri terurus. Kedua-dua anaknya berjaya dalam UPSR, dapat 5A. Yang sulung dah tingkatan 2. Dia menjaga kebajikan anak dan urusan sekolah termasuk tuisyen.

Anda bagaimana?Sanggup ambil alih tugas isteri? Cuma yang pasti tak boleh ialah lahirkan anak ke dunia.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...