Monday, May 4, 2009

Ke mana bantuan?

Apabila menyaksikan paparan oleh media massa tentang kesusahan orang ramai seperti kemiskinan, kesan sesuatu bencana dan sebagainya, kita tertanya-tanya adakah pihak yang berwajib dan berkenaan tahu sepenuhnya masalah itu? Sering kali didedahkan bantuan yang diterima tidak mencukupi. Penerima masih mengharapkan bantuan daripada pihak lain.
Bagi orang Islam, peruntukan daripada jabatan agama, wang zakat, dan berbagai-bagai sumber sepatutnya cukup untuk membantu golongan yang susah itu. Tidak dinafikan wang derma atau sumbangan orang ramai juga banyak dan boleh disalurkan. Selain itu, NGO juga banyak yang membantu kewangan dan sumber lain.
Badan korprat dan GLC (syarikat berkepentingan kerajaan) seperti TNB, Telekom pula mengaut keuntungan mencecah bilion ringgit. Syarikat ini mampu untuk membantu.
Persoalannya, wang bantuan ke mana, disalurkan untuk apa, dan sampaikah sasaran? Melihat pada aspek fizikal, jelas menunjukkan badan kebajikan, agensi kerajaan berbelanja agak mewah. Bangunan sering diubahsuai dengan bentuk baru, mewah, eksklusif walaupun keadaan yang lama masih baik. Lihat saja contoh bangunan TNB dan Telekom. Tak membazir? Renungkanlah.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...