Friday, May 8, 2009

Akidah umat Islam tanggungjawab siapa?

Sudah beberapa hari blog ini tak dapat dikemas kini kerana sibuk dengan pelbagai urusan harian. Memang banyak masalah yang hendak dikemukakan untuk tatapan semua.
Masalah serius yang melanda umat Islam dan tak habis-habis dibincangkan ialah masalah akidah.
Ancaman ini bahaya terhadap umat Islam. Media khususnya tv memainkan peranan berkesan untuk memesongkan akidah melalui hiburan.Rancangan hiburan di tv jelas boleh menjejaskan akidah. Walaupun berupa hiburan seperti drama, nyayian, konsert kaedah itu sangat halus dan berkesan.
Hal ini ditambah dengan masalah keluarga seperti bapa atau ibu tak bertanggung jawab, akibat perceraian, masalah kemiskinan dan kurangnya amalan agama dalam keluarga.
Sekolah sebenarnya sudah berperanan mendidik pelajar. Persoalannya, faktor luar yang berlaku dalam masyarakat sangat dahsyat. Memang teruk. Remaja mudah dipengaruhi oleh elemen yang merosakkan akidah melalui tawaran yang menarik. Jika remaja Melayu Islam ingin menukar agama kepada Kristian, adakah itu bukan masalah umat Islam?
Program keluarga sakinah nampaknya kurang berkesan. Sepatutnya program ini mesti mendekati keluarga yang bermasalah dan mencari penyelesaian. Ketua kampung boleh membantu untuk mendapatkan maklumat dan hebahan lain. Program sakinah jangan hanya buat program 'potong jambul' dan marhaban di surau atau masjid saja.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...