Tuesday, March 17, 2009

Jangan hanya pandai cakap sahaja

Isu PPSMI
Pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) tidak boleh diserahkan tanggungjawab itu kepada guru saja. Mereka yang menyokong dasar itu diteruskan hendaklah membantu pelajar, bukan sekadar menyokong dengan kata-kata sahaja. Pemimpin dan golongan yang menyokong dasar ini sebenarnaya hanya 'pandai cakap' sahaja.
Saya harap dan meminta pemimpin tersebut tampil ke sekolah memberi ucapan dalam bahasa Inggeris, bukan dalam bahasa Melayu. Pemimpin sama ada menteri, wakil rakyat dan kumpulan yang menyokong perlu wajib adakan program dalam bahasa Inggeris di sekolah. Beban tugas guru di sekolah dalam kurikulum dan kokurikulum banyak menghalang pelaksanaan dan keberkesanan PPSMI.
Setiap kali pemimpin datang ke sekolah merasmikan acara tertentu seperti merasmikan Hari Penyampaian Hadiah, Mesyuarat Agung PIBG dan sebagainya tidak berkomunikasi dan berucap dalam bahasa Inggeris. Mereka sekadar menyatakan pendirian menyokong PPSMI. Cara ini tidak sesuai dan tidak berkesan.
Pemimpin perlu memberi penerangan dan berkomunikasi dalam bahasa Inggeris dengan pelajar. Jika mereka mahir dalam bidang sains dan matematik, bertambah baguslah ilmu itu dapat dikongsi bersama guru dan pelajar.
Begitu juga para pegawai Kementerian Pelajaran perlu memainkan peranan dengan menyampaikan ucapan dalam bahasa Inggeris kepada pelajar.
Para pemimpin di segenap peringkat perlu menunjukkan teladan menguasai bahasa Inggeris apabila mereka berpendirian menyokong PPSMI. Begitu juga dalam perhimpunan politik termasuk persidangan parti, konvensyen dan seminar yang dianjurkan oleh mereka. Majlis yang mereka adakan pada masa ini masih menggunakan bahasa Melayu termasuk mesyuarat bahagian dan persidangan agung parti. Jika mereka lakukan pelajar dan rakyat keseluruhan akan nampak mereka benar-benar mempraktikan dasar yang mereka buat sendiri, bukan meletakkan beban pada guru atau pensyarah di institusi pengajian sahaja.
Bagi saya, pengalaman belajar dari sekolah rendah hingga peringkat sarjana di universiti dalam bahasa Melayu tidak menjadi beban membuat rujukan dalam bahasa Inggeris. Bahasa Inggeris dipelajari sebagai satu subjek dan bahasa kedua masih boleh membantu dalam membuat rujukan. Apabila melancong, tidak ada masalah bercakap dalam bahasa Inggeris dengan rakyat luar negara. Membina blog dan laman web sendiri serta mengemas kini juga boleh dibuat walaupun bahasa dalam internet adalah bahasa Inggeris. Saya mempunyai 3 laman web yang mengisi beberapa bidang ilmu untuk dikongsi bersama dengan pembaca. Adakah mereka yang menyokong dasar bahasa Inggeris mampu membina laman web sendiri? Adakah mereka ini hebat bahasa Inggerisnya? Anda sudah melancong ke luar negara dan berkomunikasi dengan orang Barat?
Kesimpulannya,manusia diukur pada takwanya kepada Tuhan, bukan kebendaan atau penguasaan hebat bahasa Inggeris.Sebab itu nabi mengajar umatnya dengan bahasa kaumnya, bukan bahasa asing (rujuk al-Quran). Penyampaian ilmu lebih mudah dan kaumnya boleh maju. Islam dapat berkembang.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...