Wednesday, February 18, 2009

Orang Melayu tak sayang bahasanya

Apabila berbicara tentang penerimaan PPSMI(Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris), hujah yang diberikan adalah berdasarkan persepsi atau tanggapan bukan hasil kajian yang tepat. Mereka menyatakan golongan yang menolak penggunaan bahasa Inggeris tidak patut kerana lulusan luar negara. Lulusan luar negara tetapi membantah PPSMI kerana sedar bahasa Inggeris hanya dalam konteks hubungan luar, dan mencari ilmu. Itu saja. Pengalaman mereka menunjukkan negara luar tidak perlu menggunakan bahasa asing untuk urusan dalam negara. Bahasa kebangsaan mesti diletakkan tempat pertama, barulah bahasa lain kedua, ketiga dan seterusnya.
Pelajar yang belajar di luar negara adalah golongan yang mampu dan terpilih yang menguasai bahasa Inggeris walaupun belajar dalam bahasa pengantar bahasa Melayu semasa di Malaysia.
Terdapat juga persepsi bahawa mereka yang menolak PPSMI kerana tak mahir bahasa Inggeris. Itu pun tak tepat. Banyak profesional yang bijak berbahasa Inggeris tetapi menolak PPSMI kerana sayang bahasa Melayu. Lihat saja nasib tulisan jawi. Golongan yang menyokong dasar tersebut kebanyakan orang Melayu.
Negara sudah 52 tahun merdeka, orang Melayu tak sayang bahasa dan budayanya!

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...