Monday, April 3, 2017

RAKYAT TAK NAMPAK SUSAH KAN?

Terdapat guru yang juga penyokong tegar UmnoBn mengatakan PH(Pakatan Harapan) sengaja membuat dakwaan Gst dan penarikan subsidi telah menyebabkan rakyat kini menanggung beban dan tekanan hidup.

Katanya, tidak nampak pun rakyat jadi tertekan dengan kenaikan harga barang. Jalan raya sesak dengan jumlah kenderaan yang banyak, kedai makan atau restoran ramai orang, kedai kain dan pasar malam sesak dengan pengunjung. Kereta yang baru banyak di jalan raya. Itulah hujah dangkal penyokong UmnoBn.

Bagi seorang guru yang juga kakitangan kerajaan, dia akan dapat gaji pada setiap bulan. Dia patut melihat rakyat yang bekerja sendiri demi sesuap nasi begitu perit. Kenderaan yang banyak di jalan raya itu dibeli melalui pinjaman bank. Mereka berhutang, bukan beli tunai termasuk kakitangan kerajaan.
Pergerakan kereta di jalan raya mahupun lebuh raya dapat dilihat terutama pada cuti umum atau hujung minggu. Mereka ada urusan menghantar atau mengambil anak yang belajar di asrama, kolej atau universiti. Selain itu, mereka patut menghadiri majlis kenduri dan kunjungan saudara mara terdekat. Ini tak dapat dielakkan.
Kita juga melihat kedai makan bukan setiap masa ramai pelanggan. Hanya hujung minggu atau cuti umum.


No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...