Saturday, July 6, 2013

Perpaduan Melayu Islam mesti berteraskan Islam

Rampasan kuasa oleh pihak tentera Mesir daripada Presiden Morsi sangat mendukacitakan. Hal ini disebabkan presiden itu dipilih secara sah melalui proses demokrasi iaitu pilihan majoriti rakyat Mesir.

Dari segi pandangan umum, kejayaan dan penubuhan sebuah kerajaan rupanya perlu bergantung pada perpaduan orang Islam itu sendiri. Perpaduan orang Islam mesti dikukuhkan terlebih dahulu dan diikuti sokongan bukan Islam bagi menstabilkan sesebuah kerajaan.

Di dalam sesebuah negara yang majoriti penduduknya orang Islam, orang Islam sendiri tak mahu mengambil ajaran Islam sepenuhnya dalam urusan pentadbiran. Mereka menggunakan pendekatan cara Barat walaupun tak selari dengan Islam. Hanya urusan nikah kahwin ikut Islam. Solat, puasa, fardu haji, zakat,mandi wajib mahu ikut Islam. Tetapi apabila menyentuh hukum hudud tak mahu ikut Islam. Malah hukum yang ada di dalam al-Quran tidak dijelaskan kepada masyarakat dengan meluas. Kesannya, pengetahuan dan pemahaman orang Islam tentang hukum ini amat cetek. Apatah lagi orang bukan Islam...

Saya pernah berbual dan bertukar pendapat dengan rakan bukan Islam yang faham. Mereka menyokong pelaksanaan hukum hudud kerana ada kebaikan. Menurutnya, undang-undang dari Tuhan tentulah lebih baik dari undang-undang yang manusia buat.

Persoalannya, bagaimanakah nak mencapai perpaduan orang Islam? Perpaduan orang Islam boleh dicapai hanya dengan melaksanakan perintah Allah di muka bumi ini. Selagi ada orang Islam termasuk pemerintah tak mahu mengambil semua dan melaksanakan perintah Allah, sukar nak lihat umat Islam bersatu padu. Oleh itu pilihlah cara hidup Islam sebagaimana nabi s.a.w lakukan.

Dalam konteks Melayu Islam di Malaysia, perpaduan boleh dicapai jika orang Melayu menggunakan landasan agama Islam. Landasan dan cara hidup lain tidak boleh menjamin keutuhan perpaduan. Ajaran Islam tidak boleh diambil sebahagian saja, manakala sebahagian yang lain tidak dipedulikan. Sebagai contoh hukum hudud, orang Melayu Islam masih takut membincangkannya apatah lagi melaksanakan. Tahnian kepada orang Islam di Aceh yang sudah melaksanakannya.

Orang Melayu Islam haruslah menjadi contoh kepada orang Islam lain - Cina Islam, India Islam termasuk bumiputera di Sabah dan Sarawak. Contoh yang perlu ditunjukkan ialah dalam mengamalkan ajaran Islam bukan saja dalam solat, puasa, nikah kahwin, menunaikan fardu haji, bermasyarakat. Bukan itu saja, Melayu Islam mesti berjaya dalam perniagaan, pendidikan, perubatan dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...