Thursday, March 28, 2013

Catatan melancong di Sydney, Australia

Semasa di Sydney, Australia pada 22-26 Mac 2013 saya sempat bertemu dengan chef Melayu sebuah restoran yang dipunyai oleh adik seorang Ketua Menteri (Malaysia). Selama ini hanya tahu dari mulut orang lain. Chef itu berasal dari Singapura. Beliau sudah menetap dan menjadi warganegara Australia hampir 40 tahun. Beliau sering pulang ke Perak kerana keluarga mertua di Perak. Katanya, beliau berhijrah untuk mencari penghidupan yang lebih baik. Beliau mempunyai banyak pengalaman sebagai chef di beberapa hotel di Johor dan Singapura sebelum berhijrah ke Australia.

Di hotel tempat saya menginap sepanjang di Sydney, ada seorang pemuda selaku pegawai di hotel itu berasal dari Pahang. Sudah 6 tahun menetap di Australia. Saya mengambil kesempatan bersembang dengannya. Dia fasih berbahasa Inggeris berbanding bahasa Melayu (gaya sebutan Australia). Tawaran bekerja di Sydney diterima setelah permohonannya berjaya pada 6 tahun dahulu.

Saya difahamkan banyak hartanah di Sydney yang dimiliki oleh orang kenamaan dan tauke besar Malaysia. Hebat... belum sebut di Canberra, Perth, Melbourne dan tempat lain.

Saya dapati bangsa Cina sudah lama menetap di Sydney sama ada mereka Cina Malaysia, Indonesia dan lain-lain. Begitu juga kaum lain termasuk negara Arab. Mereka berhijrah untuk mencari rezeki dan masa depan yang lebih baik mengikut cita-cita masing-masing. Tahniah bagi mereka yang berjaya.

Bumi Allah ini luas dan wajar diterokai. Sempadan negara dan politik menyebabkan batasan hubungan walaupun kita bernaung di bawah langit yang sama.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...