Saturday, January 7, 2012

Mencari pemimpin yang baik

Apa saja yang berlaku di mana-mana negara termasuk Malaysia berpunca dari pemimpin dan kepimpinannya.
Siapakah orang yang boleh dijadikan pemimpin di Malaysia terutama jawatan PM?
1. Berilmu dan berpegang pada ajaran agama.
Pemimpin mesti mempunyai ilmu yang tinggi sama ada profesional mahupun bidang agama. Orang itu tidak semestinya ada PhD. Seorang profesional dan berpegang pada ajaran agama boleh dipilih jadi pemimpin. Boleh jadi imam sembahyang, baca khutbah dan boleh mentafsir beberapa ayat Quran dengan baik. Bijak berpidato yang dengan idea yang bernas.

2. Mempunyai keluarga
Pemimpin sebaiknya datang daripada keluarga yang baik, mengamalkan ajaran Islam, ahli keluarganya menutup aurat terutama isteri dan anak-anak. Latar belakang keluarga juga sebaiknya bukan dari keluarga bangsawan. Mereka perlu tahu dan mengalami susah payah rakyat bawahan seperti nelayan, pekebun, pekerja bawahan dan sebagainya.

3. Tidak sombong dan sentiasa merendah diri
Pemimpin tidak perlu menunjukkan kemewahan diri dan keluarganya. Dia sentiasa merendah diri, bermesra dan menunjukkan suka berkomunikasi dengan baik.

4. Menjaga kepentingan partinya
Di Malaysia, pemimpin dilahirkan melalui sesebuah parti politik. Ramai orang politik apabila bermasalah dengan partinya akan terus menyerang partinya siang malam asalkan dapat perhatian di media massa. Pemimpin yang baik sentiasa berbincang dengan rakan dalam partinya dan sentiasa bersama walau dalam keadaan susah dan senang. Sentiasa cari jalan penyelesaian. Dia nak tunjukkan lebih hebat dari tokoh lain. Dia nak tunjuk lebih alim dan sangat menjaga akidah orang Islam. Cara begitu tak kena dalam konsep kesatuan idea dan jamaah.

5. Mengutamakan kebajikan
Pemimpin yang baik mengutamakan mesti kebajikan rakyat. Bukan mengutamakan hiburan untuk rakyat. Kebajikan golongan pelajar mesti diutamakan kerana pelajar akan menjadi pewaris generasi negara ini. Pelajar mesti diberikan peluang mengalami pengalaman lain, bukan dari buku dan nota kuliah, bukan setakat lulus peperiksaan di universiti saja.

sekian.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...