Sunday, January 22, 2012

Makanan dulu

Makanan sekarang begitu banyak, mewah, lazat dan pelbagai jenis. Asam pedas, ikan keli masak lemak, bubur caca dan teh tarik mudah ditemui di kedai makan khas di Malaysia. Sewaktu sampai di kota London, saya mencari-cari makanan itu. Akhirnya dapat makan di restoran Malaysian Hall. Yang tak jumpa ialah pengat pisang, pengat ubi dan pengat keladi di kota London. Sesiapa yang tahu boleh cadangkan. Rasanya di Beijing pun saya tak jumpa. Yang ada keledek rebus dijual oleh penjaja jalanan. Masakan pengat tak dapat lupa kerana mengingatkan diri ini semasa kecil. Tak banyak pilihan. Sekali sekala dapat makan nasi panas dengan tempe bakar. Nak goreng tak ada minyak masak. Kadang kala tempe bakar dilenyek dengan sedikit lada jadilah sambal tempe. Ada lagi ke makanan ini?
Pengat memang sedap sama ada pisang, ubi dan keladi. Ditambah pula dengan bau daun pandan segar dan gula melaka yang lemak manis. Sukar menemuinya di kedai makan kini. Generasi muda banyak yang tak tahu, malah perkataan pengat pun begitu asing.
Makanan sekarang pun mahal akibat kenaikan kos barangan. Kenapa barangan itu jadi mahal pada hal keluaran tempatan. Adakah kerana kenaikan harga minyak dan bahan api saja?
Kenaikan harga barang yang selari dengan kenaikan gaji yang tak seberapa seolah-olah kita tak naik gaji.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...