Sunday, October 23, 2011

Merintis dan mencari titik perpaduan

Bukan mudah hendak merintis dan mencari titik perpaduan. Dalam sesebuah negara yang berbilang kaum dan agama seperti Malaysia, usaha mencari titik perpaduan bukanlah mudah. Perpaduan sesama kaum pun banyak masalahnya, apatah lagi antara kaum.
Usaha untuk merintis perpaduan sentiasa dicari dan digunakan. Melalui sukan, gotong-royong, kebudayaan termasuk seni, bahasa, aktiviti nasionalisme dan sebagainya sering digunakan untuk dijadikan alat perpaduan. Sudah banyak yang dibelanjakan dan dilakukan. Apakah hasrat itu sudah tercapai?
Kita jarang berbincang soal agama digunakan untuk mencapai perpaduan dalam sebuah negara. Islam dilihat mampu membawa perpaduan bukan saja dalam kalangan umat Islam, malah sebuah negara yang majmuk. Model yang tunjukkan oleh nabi Muhammad di Madinah sewajarnya dijadikan ikutan. Nabi tidak menidakkan hak penganut agama lain. Konsep dan amalan yang dilakukan oleh nabi itu dapat diterima oleh seluruh rakyat.
Kita tak perlu membuat teori baru. Sebagai umat Islam khasnya, ikrar untuk mengikuti amalan nabi dalam mengurus negara wajar dibuktikan.
Perpaduan yang ditunjukkan oleh nabi dapat membawa kesejahteraan dan kemakmuran sejagat. Kita tak perlu ragu-ragu.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...