Saturday, June 4, 2011

Galway, Ireland



Sewaktu catatan ini dibuat, saya masih di bandar Galway, Ireland. Bandar ini merupakan bandar pelancongan yang menarik. Suasana yang tenang dan kurang berserabut amat sesuai untuk dilawati, malah diduduki berbanding Paris dan London. Suhu sekarang 16 darjah celcius. waktu malam 10 darjah celcius.Udaranya nyaman.
Kedudukan Galway di tepi laut menghadap Atlantik sangat menarik dan tidak membosankan. Pada setiap pagi Jumaat, ramai pelancong datang ke bandar ini. Ragam kehidupan penduduknya yang sibuk berniaga dapat kita lihat dan mereka tidak sombong kepada pelancong. Di shop street terdapat pemuzik jalanan. Yang amat menarik bagi saya ialah pemain piano klasik yang berusia lebih 50 tahun. Tidak jauh dari situ ada 4 pemuda yang menyanyi sambil main alat muzik. Orang yang melalui jalan ini ada yang berjalan sambil menyanyi.
Galway juga banyak tempat menarik, antaranya ialah Cliff of Moher. Tempat ini menarik kerana tebing tinggi yang dihempas ombak lautan Atlantik sangat cantik pemandangannya.
Esok nak ke Belfast.



No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...