Thursday, December 23, 2010

Persiapan persekolahan

Sesuatu yang biasa dilihat pada akhir tahun di Malaysia khasnya minggu akhir Disember ialah kesibukan ibu bapa menyediakan keperluan persekolahan anak-anak mereka. Bagi mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana, keluhan tidak dapat dielakkan. Bayangkan perbelanjaan untuk seorang anak sahaja tidak kurang RM500.
Bagi mereka yang kurang bersimpati akan mengatakan "Kenapa tak sedia dari awal ?" . Nak sedia awal macam mana? Kalau buat baju sekolah bulan Jun 2010, awal 2011 tak boleh pakai lagi. Badan anak-anak cepat membesar. Perlu beli baju lagi!
Kenaikan harga gula, petrol, gas dan sebagainya memberi kesan untuk membuat persiapan persekolahan. Mereka yang berpendapatan tinggi tidak ada masalah.
Saya ada mendengar keluarga yang ada anak OKU (Orang kurang upaya) bertambah satu lagi masalah. Contohnya wang membeli pampers perlu disediakan juga, di samping belanja sekolah.
Pendek kata bermacam-macam masalah dalam masyarakat wujud. Adakah para pemimpin sedar dan bertindak untuk mengatasi masalah itu?
Perbelanjaan untuk mengadakan pesta sambutan tahun baru 2011 di dataran Merdeka atau tempat lain lebih baik diberikan kepada golongan kurang mampu dan tahap sederhana. Untuk kakitangan kerajaan tahap rendah dan sederhana berikan bonus awal tahun.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...