Thursday, April 2, 2009

Memilih pemimpin

Dalam sesebuah negara, kerajaan dan rakyat sama-sama penting. Rakyat yang memilih dan menentukan kerajaan. Kerajaan dapat wujud apabila ada sekumpulan rakyat yang dipilih untuk memimpin kerajaan.
Dalam konteks di Malaysia yang rakyatnya terdiri daripada berbilang kaum, kita perlu memilih orang yang berpaut pada sesebuah parti yang berasaskan keadilan, tidak mementingkan golongan elit semata-mata, tidak ego, ada rasa rendah diri pada orang ramai, sederhana dalam kehidupannya,ada pendidikan tinggi, boleh mendengar pandangan orang lain dan setiap keputusan berasaskan kepentingan rakyat bukan golongan peniaga atau korporat.
Bagi orang Islam, syarat itu ditambah dengan pilih pemimpin Islam yang dapat membawa Islam ke tahap yang tinggi, menutup aurat termasuk isteri dan anak-anaknya( juga pakai tudung), kehidupan sederhana bukan menonjolkan kemewahan, pemikiran yang bijak, boleh membaca al-Quran dan mampu mentafsir walaupun tak sehebat golongan ulama,jika lelaki boleh menjadi imam solat dan mengutamakan kebajikan.
Pemimpin mestilah orang yang tidak mengutamakan hiburan yang melalaikan. Pemimpin yang sederhana bukan bermaksud boleh ke pesta hiburan, boleh ke masjid, boleh bercakap hal agama, moral. Pemimpin mesti berusaha mengajak rakyat menghapuskan pusat perjudian, maksiat, tidak memberi hiburan yang melalaikan dan elemen gejala sosial. Pendidikan akhlak dan moral serta amalannya dalam kehidupan perlu diutamakan. Telitilah setiap orang yang akan dipilih jadi pemimpin khasnya melalui pilihan raya.

No comments:

Post a Comment

Peribahasa yang dipertikaikan

Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...