Jika kita tinjau ke beberapa pasar raya amat jelas ramai pembelinya terdiri daripada orang Melayu. Boleh dianggarkan setiap pembelian tidak kurang RM100 dan kadang kala mencecah RM1000.00. Pada satu masa(dalam 1 jam), jika jumlah pengunjung 100 keluarga dan sebuah keluarga berbelanja RM100, bermakna RM10,000 dicurahkan ke situ. Pihak mana yang mengaut keuntungan? Jika ditambah golongan remaja, berapa jumlahnya? Ini baru satu pasar raya.
Berkunjung ke pasar raya menjadi aktiviti rekreasi keluarga Melayu. Orang bukan Melayu sangat kurang. Pada setiap hujung minggu, mereka bersiar-siar dengan membawa anak-anak. Terdapat keluarga yang bersantai di restoran segera dan berlakulah 'projek kolestrol' diri sendiri.
Sudah sampai masanya kerajaan melalui agensinya seperti Tabung Haji, bergabung tenaga membina pasar raya yang berasaskan makanan halal, peluang berniaga dan tempat keluarga bersantai secara berfaedah khususnya bagi orang Islam.
Ini adalah pilihan keluarga untuk berbelanja dan bersantai. Pada masa dulu, ibu bapa membawa anak-anak bekerja di kebun, di sawah, ke laut, ke hutan dan sebagainya. Aktiviti mandi di sungai, di parit sambil memancing telah menjadi kebiasaan. Tapi itu dulu...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Peribahasa yang dipertikaikan
Saya ditanya tentang peribahasa Melayu yang dipertikaikan sebagaimana yang berikut: 1. Harapkan pagar, pagar makan padi 2. Melepaskan batu...
-
Poyo adalah ringkasan daripada Bahasa Inggeris iaitu Proud of Your Own... Poyo ialah perkataan bahasa pasar atau slanga Melayu boleh dikat...
-
Ungkapan tanah tumpahnya darahku kurang sesuai berbanding dengan tanah tumpah darahku. Jika tidak silap, tanah tumpah darahku sudah lama di...
-
Pengguna bahasa Melayu masih keliru dengan penggunaan kata majmuk dan kata ganda. Antara kata majmuk yang dianggap kata ganda ialah bukit bu...
No comments:
Post a Comment